Midnatt

Sömntåget är igång

När sömnkvaliteten är som bäst går sömnen succesivt över mellan olika stadier i 90-minuters cykler. Från djupsömn vidare till en lättare drömsömn (REM-sömn) och sedan tillbaka in i djupsömn.

Vargtimmen

På tok för tidig morgon

Kroppstemperaturen är som lägst och sömnen som djupast. Vid denna tid vänder dygnsrytmen och kortisolnivån ökar. Vi bör undvika blått ljus så att dygnsrytmen inte hamnar i obalans.
Dagen är igång

Pigg och redo för din dag

Solen har gått upp och ett blåaktigare och mer intensivt ljus gör det enklare att komma igång på morgonen. Ljuset gör att melatoninproduktionen avstannar och att hormonet kortisol ökar så att kroppen vaknar.

Förmiddag

Mentalt fokuserad

Nivåerna av hormonet kortisol är högt och vi är fullt vakna och uppmärksamma. En bra tidpunkt för mentalt krävande aktiviteter

Lunchtider för de flesta

Solen står i zenit

Solen står som högst (med undantag för sommartid) och ljusintensiteten är maximal. Efter denna tidpunkt sjunker kortisolet långsamt och ljuset får en successivt lägre färgtemperatur. En extra dos ljus efter lunchen kan höja vakenheten.

Eftermiddag

Lite småsömnig?

Ljuset utomhus börjar mattas av men det är fortfarande påtagligt ljust. Vi kan uppleva en dipp i uppmärksamheten. Med utomhusljus inomhus kan vi motverka tröttheten på ett naturligt sätt.

Kväll

Kurar skymning

Dags att minska exponeringen av det blåaktiga ljuset under kvällen för en god natts sömn. I de flesta datorer, mobiler och surfplattor minskas ljuset numera automatiskt.

Klockan nio på kvällen

Snart sovdags

Kortisolnivån går ner och melatoninet tar över. Efter en lång dag med tillräckligt utomhusljus har melatoninet producerats ostört hela dagen och vi får en god natts sömn.

 

Soluppgång och solnedgång. Inomhus.

I BrainLits ljusmiljöer med BioCentric Lighting™ efterliknar ljuset inomhus det naturliga ljus vi skulle fått om vi varit utomhus på den mest optimala dagen. Dagsljuset styr vår naturliga dygnsrytm och behövs för att vi ska må bra och känna oss pigga. Men ljuset i våra lokaler, arbetsplatser, skolor och sjukhus är sällan anpassat till vår naturliga rytm. BrainLits ljusmiljöer ger dig mer energi och du känner dig piggare som i sin tur gör att du sover och jobbar bättre.

BioCentric Lighting™

BrainLit – Ny VD

BrainLit har anställt Niclas Möttus Olsson som ny VD. De senaste 15 åren har Niclas verkat i Asien och USA och flyttade nyligen med familjen till Lund och han tar med sig en framgångsrik internationell karrär inom Health Care och Life Science till bolaget.

BioCentric Lighting™ kommer till Asien.

BrainLit har påbörjat resan mot en internationell expansion genom en installation på Sveriges Generalkonsulat i Hong Kong. BrainLits innovativa BioCentric Lighting™ system installerades och togs i bruk under mars 2019.

Malte kommer närmare sina föräldrar med ny belysning

Den innovativa ljussystemlösningen på neonatalavdelningen, Helsingborgs sjukhus, gör stor skillnad för Malte och andra prematura barn och deras familjer.

BioCentric Lighting™

BrainLits ljusmiljöer med BioCentric Lighting™ skapar trivsamma arbetsplatser för att jobba och umgås i tillsammans med kollegor och kunder.

”Jag behöver inte längre använda glasögon när jag läser serienumret på våra produkter”

Anställd, Konsultbolag

Nobelpris 2017 om cirkadisk rytm

Nobelpriset i fysiologi eller medicin år 2017 går till Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash och Michael W. Young för deras upptäckter av molekylära mekanismer som styr cirkadisk rytm. Deras upptäckter förklarar hur växter, djur och människor optimerar sin fysiologi så att den är väl förberedd inför dygnets olika faser.

LJUSMILJÖSYSTEM

Vårt belysningssystem med BioCentric Lighting™ grundar sig i ett världsunikt mjukvarupatent och ger hälsosamma ljusmiljöer för människor.

Variation i dagsljuset påverkar dygnsrytmen, och behövs för att kroppen ska fungera på bästa sätt.